Síolta

An Chreatlach Naisiúnta Cailíochta d'Oideachas na Luath-Óige



RÁITIS LÁRNACHA

AMHARC AR NA LÁMHLEABHAIR

Tuilleadh eolais ó:

Aonad Pholasaí an Luathoideachais, An Roinn Oideachais agus Scileanna, Teach Haicín, Sráid Haicín, Baile Átha Cliath 2.

Fón: 01 674 3227/3228

Cúram Lae

Caighdeán 14: Féiniúlacht agus Muintearas

Má táthar chun féiniúlachta dearfacha agus mothúchán láidir mhuintearais a chur chun cinn, is cóir go mbeadh polasaithe, nósanna imeachta agus cleachtas ann atá sainmhínithe go soiléir. Cuireann siad seo ar chumas gach páiste agus duine fhásta féiniúlacht mhuiníneach maidir leo féin agus maidir leis an ngrúpa a fhorbairt agus tuiscint agus meas dearfach a bheith acu ar fhéiniúlacht agus ar chearta daoine eile.

Comhpháirt 14.1 | Comhpháirt 14.2 | Comhpháirt 14.3

Comhpháirt 14.1 - Coinnítear cuntais scríofa sa suíomh ar na polasaithe, na gnásanna agus na gníomhartha go léir a bhaineann le feiniúlachtaí dhearfacha agus mothúchán láidir mhuintearais laistigh den suíomh, agus cuirtear ar fáil do na páirtithe leasmhara ar fad iad.

Féach 10.1

Deis Mhachnaimh

14.1.1

Céard iad na polasaithe agus na nósanna imeachta laistigh de do shuíomh a bhaineann le cur chun cinn ionannais dhearfacha agus áit a ghlacadh ar leas na bpáistí?

Smaoinigh ar: (m. sh.)

  • Uilechuimsitheacht
  • Frithidirdhealú/frithchlaonadh
  • Rochtain
  • Maistíneacht
  • Bainistíocht iompair
  • Earcú

14.1.2

Cén chaoi a n-imríonn na polasaithe agus na nósanna imeachta seo tionchar ar chleachtas?

Smaoinigh ar: (m. sh.)

  • Raon páirtithe leasmhara a bhfuil baint acu leis an bpróiseas chun na polasaithe agus na nósanna imeachta seo a chur i dtoll a chéile Féach 4.1
  • Próisis chun na polasaithe agus na nósanna imeachta seo a athbhreithniú agus a nuashonrú
  • Ag cinntiú go dtuigeann agus go leanann gach duine na polasaithe agus na nósanna imeachta seo

Comhpháirt 14.2 - Cuireann an suíomh féiniúlacht mhuiníneach chun cinn sa dhuine aonar agus sa ghrúpa trí thimpeallacht, eispéiris agus idirghníomhaithe oiriúnacha a sholáthar taobh istigh den suíomh.

Féach 2.5 / 2.6 Féach 5.5

Deis Mhachnaimh

14.2.1

Cén chaoi a dtugann an timpeallacht aitheantas agus a gcuireann sé chun cinn cultúr agus cúlra na páistí ar fad sa suíomh?

Smaoinigh ar: (m. sh.)

  • Íomhánna de shaol an teaghlaigh/an phobail (m. sh., grianghraif, postaeir, líníochtaí páistí, &rl.)
  • Bréagáin (m. sh., uirlisí cócaireachta, bosca gléasadh suas, bréagáin an domhain bhig, &rl.)
  • Bogábhar ríomhaireachta
  • Leabhair agus ábhair
  • Ag seachaint léiriú samhlacha saintréitheacha agus íomhánna cultúrtha (m. sh., gnéas, cultúr, aois, ábaltacht, &rl.)
  • Ag seachaint claonta (m. sh., gnéas, dath, cine, cleamhnacht chreidimh, struchtúr teaghlaigh, stádas soch-eacnamaíoch, &rl.) laistigh de ghníomhaíochtaí

14.2.2

Cén chaoi a gcuireann na heachtraí atá curtha ar fáil agat don pháiste féin-ionannas agus ionannas grúpa muiníneach chun cinn?

Smaoinigh ar: (m. sh.)

  • Ag tabhairt spreagadh don fhoireann a bheith eolach ar a gcreidimh féin, ar a luachanna agus ar a meonta i leith ilghnéitheacht laistigh den suíomh Féach 5.5 Féach 11.2
  • Sofhreagracht agus íogaireacht daoine fásta d'ionannas agus cearta gach páiste laistigh den suíomh Féach 1.1 Féach 5.2
  • Teanga (an teanga Ghaeilge, céad teanga an pháiste, ábhair/eolas ar fáil i gcéad teanga an teaghlaigh, ag cur chun cinn cumarsáid idir páistí a labhraíonn Béarla agus nach labhraíonn Béarla, straitéisí chun páistí a spreagadh iad féin a chur in iúl i bhfocail agus trí bhealaí eile, ag cinntiú go bhfuil ainm gach páiste ar eolas agus go bhfuaimnítear i gceart é) Féach 5.2
  • Straitéisí i bhfeidhm chun céad teanga an pháiste a thacú agus a chothabháil fad is atá sí/sé ag foghlaim teanga bhreise (m. sh., oiliúint/leabharlann acmhainní foirne, comharthaí agus lipéid sa chéad teanga, teagmháil le teaghlaigh, &rl.)
  • Ag ardú feasachta i dtaobh bealaí éagsúla saoil (m. sh., fíoraíocht teaghlach, cineálacha tithíochta, suímh gheografacha, &rl.)
  • Ceiliúrtha (m. sh., laethanta breithe, féilte, eachtraí tábhachtacha i saol an pháiste, &rl.)
  • Ag tabhairt spreagadh do agus ag tacú le tuismitheoirí gnéithe dá gcultúr nó dá gcúlra a roinnt le gach duine laistigh den suíomh (m. sh., oidis, scéalaíocht, nósanna agus cultúr, &rl.) Féach 3.2
  • Ag cinntiú go bhfuil teicnící measúnaithe saor ó chlaonadh cultúrtha agus gnéis Féach 7.6

14.2.3

Céard iad na bealaí ina gcuireann an suíomh féin-mheas láidir chun cinn i measc na bpáistí?

Smaoinigh ar: (m. sh.)

  • Slándáil i gcaidrimh Féach 9.6
  • Ag cur chun cinn an chiall go bhfuil áit ag an duine sa suíomh
  • Ag cur cosc ar idirdhealú/maistíneacht Féach 5.6
  • Ag cur cuspóir agus freagracht ar fáil do pháistí Féach 1.2
  • Ag forbairt inniúlachta
  • Ag cinntiú gur féidir le páistí idirghníomhú le samhlacha dearfacha daoine fásta óna gcúlra cultúrtha, eitneach féin nó ó chúlra eile Féach 5.5

14.2.4

Cén chaoi a n-oibríonn an suíomh i gcoinne focal nó gníomhartha a léiríonn idirdhealú? Féach 5.6

Smaoinigh ar: (m. sh.)

  • Ag aithint agus ag léiriú comhbhá le páistí agus le daoine fásta a raibh éifeacht ag idirdhealú agus ag ciníochas orthu
  • Ag tabhairt spreagadh don fhoireann staideanna deacra a phlé
  • Ag tabhairt tacaíochta do dhaoine fásta agus do pháistí droch-thaithí i ndáil le ciníochas agus le hidirdhealú a shárú
  • Forbairt leanúnach phroifisiúnta a chur ar fáil Féach 11.4

14.2.5

Céard iad na gnéithe de do chleachtas a chuireann meas agus tuiscint ar ilghnéitheacht chun cinn sna réimsí seo a leanas?

Smaoinigh ar: (m. sh.)

  • Cine
  • Eitníocht
  • Ballraíocht den lucht siúil
  • Cuma
  • Creideamh
  • Teanga
  • Cúlra teaghlaigh
  • Gnéas
  • Aois
  • Ábaltacht

Comhpháirt 14.3 - Cuireann an suíomh comhthuiscint dhearfach agus meas ar fhéiniúlacht agus cearta daoine eile chun cinn trí thimpeallacht, eispéiris agus idirghníomhaithe oiriúnacha a sholáthar taobh istigh den suíomh.

Féach 2.5 / 2.6 Féach 5.5

Deis Mhachnaimh

14.3.1

Cén chaoi a sholáthraíonn an timpeallacht tuiscint dhearfach agus meas ar ionannas agus cearta daoine eile?

Smaoinigh ar: (m. sh.)

  • Íomhánna de shaol an teaghlaigh/an phobail (m. sh., grianghraif, postaeir, líníochtaí páistí, &rl.)
  • Bréagáin (m. sh., uirlisí cócaireachta, bosca gléasadh suas, bréagáin an domhain bhig, &rl.)
  • Bogábhar ríomhaireachta
  • Leabhair agus ábhair
  • Ag seachaint léiriú samhlacha saintréitheacha agus íomhánna cultúrtha (m. sh., gnéas, cultúr, aois, ábaltacht, &rl.)
  • Ag seachaint claonta (m. sh., gnéas, dath, cine, cleamhnacht chreidimh, struchtúr teaghlaigh, stádas soch-eacnamaíoch, &rl.) laistigh de ghníomhaíochtaí

14.3.2

Cén chaoi a gcuireann taithí leanúnach an pháiste laistigh den suíomh tuiscint dhearfach agus meas ar ionannas agus ar chearta daoine eile chun cinn?

Smaoinigh ar: (m. sh.)

  • Ag tabhairt spreagadh don fhoireann a bheith eolach ar a gcreidimh féin, ar a luachanna agus ar a meonta i leith ilghnéitheacht laistigh den suíomh Féach 5.5 Féach 11.2
  • Sofhreagracht agus íogaireacht daoine fásta d'ionannas agus cearta gach páiste laistigh den suíomh Féach 1.1 Féach 5.2
  • Teanga (an teanga Ghaeilge, céad teanga an pháiste, ábhair/eolas ar fáil i gcéad teanga an teaghlaigh, ag cur chun cinn cumarsáid idir páistí a labhraíonn Béarla agus nach labhraíonn Béarla, straitéisí chun páistí a spreagadh iad féin a chur in iúl i bhfocail agus trí bhealaí eile, ag cinntiú go bhfuil ainm gach páiste ar eolas agus go bhfuaimnítear i gceart é)
  • Straitéisí i bhfeidhm chun céad teanga an pháiste a thacú agus a chothabháil fad is atá sí/sé ag foghlaim teanga bhreise (m. sh., oiliúint/leabharlann acmhainní foirne, comharthaí agus lipéid sa chéad teanga, teagmháil le teaghlaigh, &rl.) Féach 5.2
  • Ag ardú feasachta i dtaobh bealaí éagsúla saoil (m. sh., fíoraíocht teaghlach, cineálacha tithíochta, suímh gheografacha, &rl.)
  • Ceiliúrtha (m. sh., laethanta breithe, féilte, eachtraí tábhachtacha i saol an pháiste, &rl.)
  • Ag tabhairt spreagadh do agus ag tacú le tuismitheoirí gnéithe dá gcultúr nó dá gcúlra a roinnt le gach duine laistigh den suíomh (m. sh., oidis, scéalaíocht, nósanna agus cultúr, &rl.) Féach 3.2
  • Ag cinntiú go bhfuil teicnící measúnaithe saor ó chlaonadh cultúrtha agus gnéis Féach 7.6

14.3.3

Céard iad na bealaí ina gcuireann an suíomh féin-mheas láidir chun cinn i measc na bpáistí?

Smaoinigh ar: (m. sh.)

  • Slándáil i gcaidrimh Féach 9.6
  • Ag cur chun cinn an chiall go bhfuil áit ag an duine sa suíomh
  • Ag cur cosc ar idirdhealú/maistíneacht Féach 5.6
  • Ag cur cuspóir agus freagracht ar fáil do pháistí Féach 1.2
  • Ag forbairt inniúlachta
  • Ag cinntiú gur féidir le páistí idirghníomhú le samhlacha dearfacha daoine fásta óna gcúlra cultúrtha, eitneach féin nó ó chúlra eile Féach 5.5

14.3.4

Cén chaoi a n-oibríonn an suíomh i gcoinne focal nó gníomhartha a léiríonn idirdhealú? Féach 5.6

Smaoinigh ar: (m. sh.)

  • Ag aithint agus ag léiriú comhbhá le páistí agus le daoine fásta a raibh éifeacht ag idirdhealú agus ag ciníochas orthu
  • Ag tabhairt spreagadh don fhoireann staideanna deacra a phlé
  • Ag tabhairt tacaíochta do dhaoine fásta agus do pháistí droch-thaithí i ndáil le ciníochas agus le hidirdhealú a shárú
  • Forbairt leanúnach phroifisiúnta a chur ar fáil Féach 11.4

14.3.5

Céard iad na gnéithe de do chleachtas a chuireann meas agus tuiscint ar ilghnéitheacht chun cinn sna réimsí seo a leanas?

Smaoinigh ar: (m. sh.)

  • Cine
  • Eitníocht
  • Ballraíocht den lucht siúil
  • Cuma
  • Creideamh
  • Teanga
  • Cúlra teaghlaigh
  • Gnéas
  • Aois
  • Ábaltacht